Intervju med Kenny Fredholm, en av Kunskapsbolagets konsulter inom skolsektorn

Bild: Kenny Fredholm, Konsult på Kunskapsbolaget

–  Kenny, kan du lite kort beskriva dig själv för den som aldrig träffat dig tidigare?

– Jag har en bred skolbakgrund där jag arbetat med alltifrån förskola upp till vuxenutbildning i olika roller, bland  annat som lärare, rektor och verksamhetschef/skolchef. Jag har mitt ursprung i Göteborg men bor numera i Stockholm och har också utifrån det jobbat i en rad olika kommuner, stora och små, landsort och storstad. Och så har jag två små pojkar på 6 och 8 år som fyller min fritid med mycket underhållning.

– Du har ju haft lite olika interim uppdrag i kunskapsbolaget, just nu är du elevhälsochef i en kommun i Mellansverige. Vad ser du för utmaningar i dagens skola vad gäller elevhälsan?

– Skolan har en stor del i våra barns och ungdomars mående och en god skolgång är en utav de absolut viktigaste  friskfaktorerna. Utmaningen med elevhälsoarbetet är att vara främjande och förebyggande för att ge våra elever så goda förutsättningar som möjligt att må bra och därmed också att lyckas så väl som möjligt med sina studier. Har vi ett gott främjande elevhälsoarbete, det vill säga ett välplanerat kontinuerligt arbete, så minskar antalet elever som behöver anpassningar och antalet elever i särskilda behov.

– Vad är ditt främsta tips på hur skolor kan jobba med dessa frågor?

– Det är att hela skolan, det vill säga all personal, arbetar i samma riktning, för samma mål och med   gemensamma rutiner och strukturer i sitt arbete i så stor utsträckning som möjligt. All personal måste vara delaktig i elevhälsoarbetet och det måste vara tydligt vilket ansvar och del i arbetet varje person och funktion har. På detta sätt får man gemensam kraft i arbetet och också en högre effektivitet i organisation, processer och arbetsuppgifter. När man organiserar och planerar sin skola och sin undervisning så skall man utgå ifrån de elever man har, man skall utgå ifrån elever i särskilda behov då får man färre elever i särskilda behov och man slipper hamna i en ond spiral med en mängd individuella lösningar som oftast blir både kostnadsdrivande, ineffektiva och sämre för eleverna. En skola som utgår ifrån ett gott elevhälsoarbete när man formar sin skola är oftast en framgångsrik skola.

– Vad är den stora fördelen med att arbeta som interim chef?

– Det är att man får inblick i och kunskap av olika organisationer och verksamheter, träffa många kompetenta, intressanta och trevliga människor, erfarenhet av olika perspektiv och lösningar på samma utmaningar och som en bonus får man också bekanta sig med nya platser i vårt vackra land.

Tack Kenny för pratstunden och fortsatt lycka till i det viktiga arbete du gör!