Intervju med Kunskapsbolagets medarbetare och konsult Lina Walin

Lina, kan du beskriva dig själv för den som aldrig träffat dig tidigare?

-Jag heter Lina Walin, jag är ny konsult på Kunskapsbolaget och tycker att det är spännande och roligt att tillsammans med kollegorna hitta lämpliga och utmanande uppdrag och arbetsuppgifter som ligger i linje med min kompetens. Jag är lärare i grunden men har haft ett mångfacetterat arbetsliv då jag ofta sökt nya uppdrag och jobb utifrån att jag vill utvecklas och lära nytt. Jag är från Stockholm men bor sedan några år i Eskilstuna. Jag har en man och fyra barn och min familj har utvecklat mig mest av allt.

-Jag har sedan 1996 arbetat som lärare ifrån grundskolan till vuxenutbildningen, jag har arbetat som projektledare, samordnare, verksamhetsutvecklare och utvecklingsledare. Jag har även erfarenhet från arbetsmarknadsområdet och arbete med samordningsförbund. Jag har mångårig erfarenhet av att arbeta i politiskt styrda organisationer men också på uppdrag av styrelser. Jag har löpande byggt på med utbildningar inom grupprocesser och ledarskap och jag har examen från rektorsprogrammet. 2012 fick jag min första rektorstjänst och sedan dess har jag haft rektorstjänster inom förskola, grundskola och vuxenutbildning. Jag brinner särskilt för organisationsutveckling och arbete med barn i behov av särskilt stöd.

Du har mångårig erfarenhet från skolvärlden, just nu är du rektor på två förskolor i en kommun i Mellansverige. Vilka är enligt dig de största utmaningarna dagens förskola och skola har för att kunna klara av sitt uppdrag?

-De största utmaningarna som förskolan/skolan har är att återskapa en attraktivitet för de yrken som finns inom förskolan och skolan. Att arbeta med barn och unga är det viktigaste man kan göra men på senare år så har fokus hamnat på resursbrister och problem och det är olyckligt. Kunniga, engagerade och flexibla medarbetare är navet i förskola och skola och rätt förhållningssätt är nummer ett. En annan utmaning är att lyckas med verklig individualisering i sin planering av verksamhet och undervisning. Vi måste bygga stolthet och styrka i barn och unga och få dem att växa på sina egna villkor. Endast så formar vi medborgare som kan bygga vårt samhälle in i framtiden med de utmaningar som finns.

Vad är dina främsta tips på hur förskolor/skolor kan jobba med dessa frågor?

-Jag tror att förskolor och skolor behöver fundera över sitt ambassadörskap. Hur talar man om sin verksamhet, hur företräder man sin arbetsplats- hur bemöter man kollegor, barn/unga och föräldrar. Jag tror förskolor och skolor oftare bör göra resursinventeringar och säkerställa att det verkligen arbetas med alla delar i ett kvalitetshjul – planering – genomförande – utvärdering- analys.

-Min upplevelse har alltför ofta varit att dokument som beskriver kvalitetsarbete skiljer sig från rutiner och praxis ute i verksamheterna och däremellan skapas ett glapp, en död vinkel. Jag tror att förskolor/skolor vinner på att ta in utifrån-perspektiv i detta arbete för det finns en risk i att man blir lite hemmablind inom en verksamhet. Förankring av kvalitetsarbete och tätare uppföljning av effekter- det tror jag behöver vara ett prioriterat område; detta har betydelse för såväl kvalitet som kostnader.

Vad tycker du är den stora fördelen med att arbeta som interimchef?

-Just utifrån-perspektivet som jag nämnde i svaret på förra frågan har ett särskilt värde. Det är gynnsamt att få komma in i en verksamhet ”utan historia”. Som ny in ser man ganska tydligt strukturer, styrkor, brister och möjligheter och man blir i den rollen lite fri att agera i samverkan med de som arbetat innan och som skall arbeta vidare. Det är mycket givande och påminner om att vara projektledare inför en implementering av ett projekt. Tacksamheten i att man kommer med sin kompetens och bidrar på plats är också en stor fördel; arbetet känns viktigt, nyttigt och roligt!

Slutligen vill vi passa på att gratulera dig till det signade bokkontraktet, berätta mer?

-Tack så mycket! Ja, jag skriver just nu på en bok som heter Skolans döda vinkel, boken ges ut av Studentlitteratur under 2023. Boken handlar om klok och verklig samverkan i förskola, skola, med hemmen och i dialog med andra betydelsefulla aktörer runt barn som tex socialtjänst och BUP.

-Anpassade insatser måste kommuniceras med barn och unga och med hemmen och de måste utvärderas systematiskt. Man bör fråga sig om man säkerställer att barns/ elevers perspektiv verkligen ligger i fokus – extra viktigt sedan barnkonventionen blivit lag men också utifrån skollagen.

-Jag vill uppmana förskolor/ skolor och andra verksamheter till att börja se befintliga resurser med nya ögon i stället för att man efterfrågar andra eller fler resurser. En resursinventering är en av metoderna i boken och den kan anpassas utifrån olika utmaningar och problemområden.

-Vi kan utifrån boken erbjuda skräddarsydda resursinventeringar för förskolor och skolor. Efter behov kan vi göra kartläggningar och resursinventeringar på uppdrag av kund. Målet med dessa är att lyfta det som fungerar och effektivisera arbetet kring redan befintliga resurser för ökad måluppfyllelse och på sikt till lägre kostnad. Arbetet kan exempelvis handla om trygghet/arbetsro, elevhälsoarbete och / eller riktade insatser för barn/elever och personalgrupper.

Tack Lina och fortsatt lycka till i det viktiga arbete du gör!

-Tack själv!